
1/19

Craig Silverman,Jeff Kao

Infamous Russian Troll Farm Appears to Be Source of
Anti-Ukraine Propaganda

propublica.org/article/infamous-russian-troll-farm-appears-to-be-source-of-anti-ukraine-propaganda

https://www.propublica.org/article/infamous-russian-troll-farm-appears-to-be-source-of-anti-ukraine-propaganda#1276418


2/19

Credit: Alex Bandoni/ProPublica. (Source Images: belterz, EThamPhoto and BardoczPeter/
Getty Images)

Experts say a recent wave of pro-Putin disinformation is consistent
with the work of Russia’s Internet Research Agency, a network of
paid trolls who attempted to influence the 2016 presidential election.

ProPublica is a nonprofit newsroom that investigates abuses of power. Sign up to receive our
biggest stories as soon as they’re published.

Just before 11 a.m. Moscow Standard Time on March 1, after a night of Russian strikes on
Kyiv and other Ukrainian cities, a set of Russian-language Twitter accounts spread a lie that
Ukraine was fabricating civilian casualties.

One account created last year, @Ne_nu_Che, shared a video of a man standing in front of
rows of dark gray body bags that appeared to be filled with corpses. As he spoke to the
camera, one of the encased bodies behind him lifted its arms to stop the top of the bag from
blowing away. The video was taken from an Austrian TV report about a climate change
demonstration held in Vienna in February. But @Ne_nu_Che claimed it was from Ukraine.

https://www.propublica.org/newsletters/the-big-story?source=www.propublica.org&placement=top-note&region=national
https://www.youtube.com/watch?v=2o3Rph8DcUY


3/19



4/19



5/19



6/19



7/19

Four Russian-language Twitter accounts posted a video that they claimed showed Ukrainian
media had faked reports of civilian casualties. It is actually an unrelated clip from an Austrian
TV report in February. The accounts were later removed by Twitter for violating its platform
manipulation and spam policy. Credit: Screenshots captured by ProPublica
“Propaganda makes mistakes too, one of the corpses came back to life right as they were
counting the deaths of Ukraine’s civilians,” the tweet said.

Get Our Top Investigations

Subscribe to the Big Story newsletter.

Arrow Right
Thanks for signing up. If you like our stories, mind sharing this with a friend?



8/19

Copy link
For more ways to keep up, be sure to check out the rest of our newsletters.

See All
Fact-based, independent journalism is needed now more than ever.

Donate
Eight minutes later, another account, @Enot_Kremle_Bot, tweeted the same video. “I’M
SCREAMING! One of the ‘corpses’ came back to life during a segment about civilian deaths
in the Ukraine. Information war is reaching a new level,” they said.

Two other accounts created last fall within a few days of @Enot_Kremle_Bot soon shared
the same video and accusations of fake civilian casualties. “Ukrainian propaganda does not
sleep,” said one.

The Twitter profiles are part of a pro-Putin network of dozens of accounts spread across
Twitter, TikTok and Instagram whose behavior, content and coordination are consistent with
Russian troll factory the Internet Research Agency, according to Darren Linvill, a Clemson
University professor who, along with another professor, Patrick Warren, has spent years
studying IRA accounts.

The IRA burst into the American consciousness after its paid trolls used thousands of
English-language accounts across social media platforms to influence American voters
during the 2016 presidential election. The IRA was at the center of a 2018 Department of
Justice criminal indictment for its alleged effort to “interfere with elections and political
processes.”

“These accounts express every indicator that we have to suggest they originate with the
Internet Research Agency,” Linvill said. “And if they aren’t the IRA, that’s worse, because I
don’t know who’s doing it.”

An analysis of the accounts’ activity by the Clemson Media Forensics Hub and ProPublica
found they posted at defined times consistent with the IRA workday, were created in the
same time frame and posted similar or identical text, photos and videos across accounts and
platforms. Posts from Twitter accounts in the network dropped off on weekends and Russian
holidays, suggesting the posters had regular work schedules.

Many of the accounts also shared content from facktoria.com, a satirical Russian website
that began publishing in February. Its domain registration records are private, and it’s unclear
who operates it. Twitter removed its account after being contacted by ProPublica.

Russian Twitter Accounts That Disseminated Propaganda Posted Mostly During Working
Days

https://www.propublica.org/newsletters
https://give.propublica.org/give/346423/#!/donation/checkout?c_src=InL
https://www.justice.gov/file/1035477/download


9/19

While Twitter sees relatively constant use throughout the week, these accounts posted
mostly during Russian working days.

weekdays

weekends

400 posts

Russian New  

Year Holiday

300

200

100

Dec. 18,

2021



10/19

Jan. 1

Feb. 1

Mar. 3,

2022

weekdays

weekends

400 posts



11/19

300

200

100

Feb. 1

Dec. 18,

2021

Jan. 1

Mar. 3,

2022

Note: Data includes posts on Twitter from 28 accounts identified in the Clemson Media
Forensics Hub and ProPublica analysis as exhibiting coordinated or bot-like behavior. The
accounts were removed by Twitter. Source: Twitter. Credit: Jeff Kao/ProPublica
The pro-Putin network included roughly 60 Twitter accounts, over 100 on TikTok, and at least
seven on Instagram, according to the analysis and removals by the platforms. Linvill and
Warren said the Twitter accounts share strong connections with a set of hundreds of
accounts they identified a year ago as likely being run by the IRA. Twitter removed nearly all
of those accounts. It did not attribute them to the IRA.

The most successful accounts were on TikTok, where a set of roughly a dozen analyzed by
Clemson researchers and ProPublica racked up more than 250 million views and over 8
million likes with posts that promoted Russian government statements, mocked President
Joe Biden and shared fake Russian fact-checking videos that were revealed by ProPublica
and Clemson researchers earlier this week. On Twitter, they attacked jailed Russian
opposition leader Alexei Navalny and blamed the West for preventing Russian athletes from
competing under the Russian flag in the Olympics.

Late last month, the network of accounts shifted to focus almost exclusively on Ukraine,
echoing similar narratives and content across accounts and platforms. A popular post by the
account @QR_Kod accused the Ukrainian military of using civilians as human shields.
Another post by @QR_Kod portrayed Ukraine as provoking Russia at the behest of its NATO
masters. Both tweets received hundreds of likes and retweets and were posted on the same
day as the body bag video. At least two Twitter accounts in the network also shared fake
fact-checking videos.

https://www.foreignaffairs.com/articles/russian-federation/2021-03-24/real-target-authoritarian-disinformation
https://www.propublica.org/article/in-the-ukraine-conflict-fake-fact-checks-are-being-used-to-spread-disinformation


12/19



13/19



14/19

Twitter accounts such as @QR_Kod shared memes that echo propaganda spread
domestically by Russian state media. @QR_Kod was later removed by Twitter for violating
its platform manipulation and spam policy. Credit: Screenshots captured by ProPublica
The findings indicate that professionalized trolling remains a force in domestic Russian
propaganda efforts and continues to adapt across platforms, according to Linvill.

“I can’t stress enough the importance of understanding the way that this is a tool for Putin to
control narratives among his own people, a way for him to lie to his own people and control
the conversation,” Linvill said. “To suggest that the West is blanketly winning this information
war is true only in some places. Putin doesn’t have to win the information war, he just has to
hold his ground. And these accounts are helping him do that.”

After inquiries from ProPublica, all of the active accounts were removed from TikTok, and
nearly all were suspended by Twitter. Meta said it removed one Instagram account for
violating its spam policy and that the others did not violate its rules. None of the platforms
attribute the accounts to the IRA. Twitter and TikTok said the accounts engaged in
coordinated behavior or other activity that violated platform policies.

A TikTok spokesperson said the initial eight accounts shared with it violated its policy against
“harmful misinformation.” TikTok removed an additional 98 accounts it determined were part
of the same pro-Putin network.

“We continue to respond to the war in Ukraine with increased safety and security resources
to detect emerging threats and remove harmful misinformation,” said a statement provided
by the company. “We also partner with independent fact-checking organizations to support
our efforts to help TikTok remain a safe and authentic place.”



15/19

A Twitter spokesperson called the roughly 60 accounts it removed “malicious” and said they
violated its platform manipulation and spam policy, but declined to be more specific. They
said the company had determined that the active accounts shared by ProPublica had
violated its policies prior to being asked about them. Twitter decided to leave the set of 37
accounts online “to make it harder for bad actors to understand our detections,” according to
the spokesperson.

The accounts were removed by Twitter within 48 hours of ProPublica contacting the
company about them. The week before, Twitter removed 27 accounts that the Clemson
researchers also identified as likely IRA accounts.

“Our investigation into these accounts remains ongoing, and we will take further action when
necessary,” said a statement from a Twitter spokesperson. “As is standard, when we identify
information operation campaigns that we can reliably attribute to state-linked activity, we will
disclose this to the public.”

Twitter declined to offer more details on why it left roughly 30 accounts that it identified as
violative online to continue spreading propaganda. It also declined to comment on
connections between the roughly 60 accounts in this recent network and the hundreds of
accounts flagged by Linvill and Warren last spring as possible IRA profiles. Linvill said he
identified the recent accounts largely based on their commonality with the previous set of
200.

“I connect these current accounts to the ongoing activity over the course of the past year by
carefully tracking accounts’ tactics, techniques and procedures,” he said.

Platforms may be hesitant to attribute activity to the IRA in part because the agency has
adapted and made its efforts harder to expose, according to Linvill. But he said social
platforms should disclose more information about the networks it removes, even if it can’t say
with certainty who is running them.

“In every other area of cybersecurity, dangerous activity from bad actors is disclosed
routinely without full confidence in the source of the activity. We name and disclose computer
viruses or hacker groups, for instance, because that is in the public interest,” he said. “The
platforms should do the same. The Russian people should know that some sophisticated and
well-organized group is covertly using social media to encourage support for Putin and the
war in Ukraine.”

The Internet Research Agency is a private company owned by Yevgeny Prigozhin, a Russian
entrepreneur known as “Putin’s Chef.” Prigozhin is linked to a sprawling empire ranging from
catering services to the military mercenary company Wagner Group, which was reportedly
tasked with assassinating President Volodymyr Zelenskyy. The IRA launched in St.
Petersburg in 2013 by hiring young internet-savvy people to post on blogs, discussion
forums and social media to promote Putin’s agenda to a domestic audience. After being

https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/platform-manipulation
https://www.france24.com/en/europe/20211213-eu-imposes-sanctions-on-russian-mercenary-group-wagner-over-human-rights-abuses
https://www.thetimes.co.uk/article/volodymyr-zelensky-russian-mercenaries-ordered-to-kill-ukraine-president-cvcksh79d


16/19

exposed for its efforts to influence the 2016 U.S. election, the IRA attempted to outsource
some of its English-language operations to Ghana ahead of 2020. Efforts to reach Prigozhin
were unsuccessful.

But it never stopped its core work of influencing Russian-speaking audiences. The IRA is
part of a sprawling domestic state propaganda operation whose current impact can be seen
by the number of Russians who refuse to believe that an invasion has happened, while
asserting that Ukrainians are being held hostage by a Nazi coup.

Prior to the invasion, accounts in the network identified by the Clemson Media Forensics Hub
and ProPublica celebrated Russian achievements at the Olympics.

“They were deep in the Olympics, tweeting about Russian victories and the Olympics and
how the Russians were being robbed by the West and not allowed to compete under their
own flag,” Linvill said.

After the invasion began, they moved to unify people behind Putin’s war.

“It was a slow shift,” he said. “And this is something I’ve seen from the IRA before: When a
significant world event happens, they don’t always know immediately how to respond to it.”

By late February, the network had found its voice in part by echoing messages from Russian
officialdom. The accounts justified the invasion, blamed NATO and the West and seeded
doubts about civilian death tolls and Russian military setbacks. When sanctions kicked in
and Western companies began pulling out of Russia, they said it was good news because
Russian products are better. (Two Twitter accounts in the network shared the same video of
a man smashing an old iPad with a hammer.)

https://www.cnn.com/2020/03/12/world/russia-ghana-troll-farms-2020-ward/index.html


17/19

 Accounts

in the network responded to sanctions by posting videos disparaging Western products.
Credit: Screenshot captured by ProPublica
“These accounts were sophisticated, they knew their audience, and they got engagement far
surpassing the number of followers that they had,” Linvill said.

Paul Stronski, a senior fellow in the Russia and Eurasia Program at the Carnegie
Endowment for Peace, reviewed content shared by more than two dozen of the Twitter
accounts prior to their suspension. “A lot of this is the type of stuff I would expect from



18/19

Russian trolls,” said Stronski, who reads and speaks Russian.

He said many of the accounts adopt an approachable and humorous tone to generate
engagement and appear relatable to younger audiences present on social media.

“They’re very critical of prominent Russians who have criticized this war, questioning their
patriotism,” Stronski said. “They’re saying in effect that during wartime you shouldn’t be
criticizing your own. You should be lining up behind the state.”

When President Biden flubbed the pronunciation of “Ukrainians” during his recent State of
the Union address, several of the accounts on Twitter, TikTok and Instagram shared the clip
and mocked him. While that clip spread widely outside of the suspected IRA network as well,
the accounts often spread more obscure content in coordination. Multiple Twitter accounts,
for example, shared a screenshot of a Russian actor’s tweet that he cared more about being
able to use Apple Pay than the war in Ukraine. The accounts criticized him, with one warning
that “the internet remembers everything.”

Read More

Native Hawaiians Are Split Over How to Spend $600 Million to Help Those Who Need
Housing

Before the account takedowns, the Russian government had begun closing off the country
from global social media and information sources. It restricted access to Twitter and blocked
Facebook. The Russian legislature passed a law that allows for a 15-year sentence for
people who contradict the official government position on the war. As a result, TikTok
announced it would pause uploads of new videos in Russia.

Some of the accounts in the network saw the writing on the wall and prepared their audience
to move to Telegram, a Russian messaging service.

“Friends! With happiness I'd like to tell you that I decided to make the t.me/enot_kremlebot
channel, in which you will see analytics to the fullest extent. Twitter could block us any
minute!” tweeted @Enot_Kremle_Bot on March 5. “I really don’t want to lose my treasured
and close-to-my-heart audience! Go to this link and subscribe.”

Correction
March 11, 2022: This story originally misstated what TikTok communicated about its actions.
The company said that after receiving ProPublica’s questions, it removed any active
accounts it had been asked about, along with 98 others that the social media company linked

https://www.propublica.org/article/native-hawaiians-are-split-over-how-to-spend-600-million-to-help-those-who-need-housing


19/19

to a pro-Russia network identified by ProPublica; TikTok did not decline to say how many
accounts were removed.


